Barvy o nás samotných prozradí daleko více než si myslíme

To, jací jsme a jaká je naše osobnost prezentujeme nejen verbálně či neverbálně ale také vizuální stránkou. Ano, mluvíme o módě. O konkrétním stylu a barvách. Věděly jste, že barvy ovlivňují také naši psychiku více, než si myslíme? Jaké jsou tedy skutečné účinky barev, to jsme se vám pokusili v kostce shrnout. 

Teplé barvy

Působí na psychiku vesele, lehce a povzbudivě. Rozšiřují a oživují místnost a jsou proto zvláště vhodné do pracoven, jídelny či dětského pokoje. 

Studené barvy

Vedou spíše k pasivitě, ale vyhovují všem, kdo mají rádi čisté, jasné a svěží prostředí. Prostor s jejich použitím rozšíří a barva jakoby ustoupí do pozadí. Používají se zejména v kuchyni, koupelně a pracovnách.

Tmavé odstíny barev uklidňují

Působí také noblesně a věcně, ale ohraničují a zužují prostor. Nejlépe sluší velkým místnostem a rozlehlým reprezentačním prostorům.

Nejoblíbenější je modrá

Téměř každý má svoji oblíbenou barvu. Dokonce i když si nemyslíme, že ji máme, existuje jedna, ke které přirozeně tíhneme více než k těm ostatním. Každý máme své preference - to je zkrátka role lidské bytosti. Všeobecně nejoblíbenější barvou na světě je modrá. Nejraději ji mají muži. Ženy naopak dávají často přednost černé. Žlutá dle statistik není zase příliš populární. Preferuje ji asi 5 % lidí. Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, co o vás vaše nejoblíbenější barva vypovídá, pak tušíte správně. Dnes se na barvy a jejich nositele podíváme blíže prostřednictvím pseudo-oboru nazývaného psychologie barev. Jeho hlavním cílem je zjistit, jak se volba barev odráží v naší osobnosti a rysech našeho chování.

Líbí se mi modrá

Pokud je vaší nejoblíbenější barvou modrá, pak jste klidní, chladní a umíte dělat více věcí najednou. Modrá, barva oceánu, je často spojována s pocity klidu. Ti, kteří ji vyhledávají, jsou často schopni najít klid a pohodu v místech, kde ostatní ne. Lidé, kteří rádi nosí modrou, jsou spolehliví a pro absenci lepšího slova jsou až roztomilí.

Moje oblíbená barva je červená

Jste sexuálně nabití a chcete udělat trvalý dojem. Studie zjistily, proč jsou k sobě více přitahovány osoby v červené barvě oproti jiným. Vědci se domnívají, že to může být způsobeno tím, že když se nějaký zvířecí druh zbarví do červena, je v tom vždy sexuální přitažlivost. Lidé, kteří milují červenou, jsou si tohoto efektu vždy vědomi. Jsou mnohdy extrovertní a sebevědomí. Bylo rovněž zjištěno, že preference červené barvy se zvyšuje u žen, když dosáhly vrcholu plodnosti ve svém menstruačním cyklu. Pokud je červená vaše oblíbená, jste zřejmě srdeční, upřímní, ale také možná trochu tvrdohlaví a agresivní.

Nejraději mám zelenou

Jsou pro vás hodně důležité peníze a bezpečnost. I když si možná myslíte, že mít rád zelenou znamená mít blízko k přírodě, dle psychologie barev to znamená, že se chcete cítit bezpečně ve svých vztazích a financích. Chcete, aby vás ostatní vnímali jako úspěšnou, bohatou a důležitou osobu ve vašem společenském kruhu. Lidé milující zelenou jsou sociální motýli. „Zelení“ lidé jsou srdeční, přátelští, plní energie, rádi rozdávají lásku a pomáhají ostatním.

Oranžová

Příznivci oranžové jsou přátelští, bezstarostní a optimističtí. Ti, kteří milují oranžovou, chtějí být středem pozornosti. Podle Fabera Birrena, který léta studoval tuto oblast, se lidé v oranžové neradi žení. A pokud k tomu přece jen dojde, tak jejich manželství vznikne jen z lehké náklonosti. Oranžová pomáhá proti depresím a umí probudit ztracenou víru v život. Probouzí v člověku chuť experimentovat.

Miluji fialovou

Fialová je symbolem spirituality, duchovna, ale i srdečnosti. Lidé, kteří preferují fialovou, jsou určitými hippies postavami, které se nejsou příliš schopny vypořádat se svými utopickými ideály. Mají tendence upřednostňovat mystično namísto reality a raději vidí svět fialovými brýlemi, což může být pro jejich okolí obtížné. Lidé, kteří k ní tíhnou, jsou oduševnělí a mají srovnané priority.

Šedá

Lidé milující šedou se bojí závazků. Z hlediska psychologie je šedá barva bez emocí, nudná, samostatně stojící a nerozhodná. Ti, kteří tvrdí, že šedá je jejich oblíbená barva, nemají žádné výrazné preference. Postrádají vášeň, která přichází s láskou skutečné barvy. Je to barva typická pro opatrné a nejisté lidi s nedostatkem sebevědomí, kteří se bojí projevit a mají strach ze života. V šedé se snaží uniknout od reality.

Jen růžová to může být

Milovníci růžové jsou trochu naivní, nezralí a dost citliví. Pokud tuto barvu milujete, jste plní emocí, máte přátelského ducha a otevřené srdce. Toužíte po romantických cestách. Ti, kteří upřímně upřednostňují růžovou barvu, to dělají proto, aby mohli utéct od reality hrozící dospělosti. Milovníci růžové jsou dětinští ve spojitosti s komunikací ve svém okolí. 

Láska k černé

Stejně jako Angelina Jolie, ti kteří preferují černou, mají tendenci být komplikovanými realisty s potřebou řídit. Jejich realistický pohled na svět udržuje jejich pesimismus a náladovost v šachu, zatímco jejich jednoduchý přístup ve snaze udržet věci temné a ponuré, je nutí objevit sofistikovanější řešení. Černá je barvou citlivých duší, které láká tajemno a mystično. Tito lidé se často bojí lidí a snaží se před nimi schovat.

Bílá

Bílá symbolizuje nevinnost, panenství a je oblíbenou barvou postavy Daisy z knihy Velký Gatsby, která chtěla vytvořit dojem, že je nevinná. Což vlastně nebyla tak úplně pravda. Ti, kteří upřednostňují bílou, chtějí přesvědčit ostatní a často i sami sebe, že jsou čistí. Jsou velmi pečliví co se týče jejich vzhledu. Tuto barvu vyhledávají ti, kteří chtějí mít život dokonalý, harmonický a nesnášejí nedokonalosti.

Hnědá

Hnědá je ztělesnění jednoduchosti a pohodlí. Ti, kteří milují hnědou, nemají potřebu extravagance. Mají rádi věci takové, jaké jsou. Jsou spolehliví, skromní, přímí a neradi přemýšlí. Tito lidé umí hospodařit s penězi a stojí nohama pevně na zemi.

Žlutá

Žluťásci jsou šťastní idealisté, kteří jsou příliš často podceňováni. Barva slunce zlepšuje náladu, povzbuzuje a zároveň je symbolem moudrosti. Podporuje myšlení a oživuje paměť. Vzhlížejí k ní chytří a zábavní lidé, kteří se nebojí ukázat, jací doopravdy jsou.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení